חזרה לרשימת המאמרים
שיח רגשי ע׿ ילדי׿

ילד בא לעולם, הוא יונק,הוא מתפתח,הוא גדל, והוא מתחיל למלא את שק הרגשות שלו אשר ילווה אותו בחיים. הרגשות הללו אשר יתווספו אט,אט, אל חייו לא יוכלו להתנהל מעצמם וכמו כל דבר אחר בחיים, גם בנושא הרגשות, יזדקק הילד ליםמון וללמידה ולרכישת מיומנויות.
אם מישהו מההורים חושב שבנושא מורכב ועדין זה הוא יכול להשאיר את התורה למערכת החינוך הרי שיש טעות בידו, מערכת החינוך עדיין לא השכילה לשלב בצורה רצינית את החינוך בנושא הרגשות לצד תכני ההוראה המעמיקים.
כך יוצא שבאופן טבעי החל מהרגע שקיבלנו את התינוק היפייפה שלנו התחלנו שיח רגשי כהורים. הורים אמרנו ? כן, אנחנו בעצם המתווכים הראשונים בין הילד לעולם ובכלל זה אל עולמו הרגשי. כאשר הדינמיקה הנוצרת בין הילד להורים היא על בסיס של "שפה רגשית " יוכל הילד לבנות את העולם הפנימי שלו והתפקוד הרגשי יתפתח בהתאם .
לכן, להורים יש תפקיד משמעותי בהתפתחות ההבנה הרגשית של הילד והשפעה מירבית על היכולת שלו בעתיד להיות בעל כשירות חברתית.
שיח רגשי עם הילדים מתקיים כל הזמן, השאלה היא רק סוג השיח ולאנ זה מוביל את הילד. שיח נוצר דרך מה שאנחנו משקפים לילדנו בהתנהגותנו היומיומית באופן שבו אנו מנהלים את רגשותינו, בכך הילד לומד על מצבים רגשיים גם אם הוא לא שותף פעיל בסיטואציה. שיח נוסף הוא השיח המילולי שבו ההורים משוחחים עם הילדים על רגשות בשאלות מנחות, בשאלות מעודדות, ובכך מאמנים אותם להבין את רגשותיהא בצורה ישירה וברורה ולהכיר את הרגשות בשמות. וכמובן, שיח רגשי נמצא כל הזמן בתגובת ההורים לכל מצב בו הילד מבטא את מה שהוא מרגיש וסוג השיח הזה מהווה אצל הילד מעין "מצפן" להבנת רגשותיו.
בעידן העכשווי מגוון החוגים והגירויים המוצעים לילד משלבי ילדותו המוקדמים הא רבים וטובים וכולם עשויים להוות עוד נדבך לעיצוב עולמו של הילד ולפיתוח יכולותיו, אך אין די בזה. החשיבות הגדולה תהיה תמיד בשיח בין ההורה לילד וזה יכול להיות פשוט, קל ומהנה.
איך מפתחים שיח רגשי ?
שיח רגשי עם ילדים מתפתח בצורות שונות ובאופנים שונים אך היצירתיות היא אשר מובילה כאן ואמורה להיות מותאמת הן לסיטואציה והן לילד.
אפשר לעשות זאת בשיחה בה מעבדים את החוויה לרגשות, נותנים לה פרשנות, ומספקים משמעות לחוויה שהילד עבר . אפשר לצייר רגשות ולצבוע אותם בצבעים שמסמלים בשביל הילד את הרגש, מומלץ להשתמש בצורות שונות של סמיילי כדי להתחבר ל "מה אני מרגיש בפנים " ולתת בכך לגיטימציה לתחושות, ניתן להיעזר בדמיון כדי לעודד את הילד לשוחח על אותם רגשות שהוא נמנע מלדבר עליהא ולפתח בכך עוד דרך בה ניתן להתמודד עם עולם הרגש ולהכיל גם רגשות שליליים, אפשר להתבונן על הרגש דרך כתיבת סיפור או כתיבת שיר, כדאי להשתעשע ביצירת משחקים המשלבים רגשות מנוגדים, נשתמש בתנועה ובריקוד שהא עוד דרך מהנה לבטא רגשות, ובעיקר כדאי לדבר עם הילדים בשפה עתירת ביטויים רגשיים, כל הזמן, בכל גיל ועל כל נושא.
או אז, יגדלו ילדנו בממלכת רגשות מוכרת ויפתחו את שיח החיים שלהא מתוך עולם פנימי מעוצב .
חזרה לרשימת המאמרים