חזרה לרשימת המאמרים
טיפול קוגנטיבי התנהגותי להפרעות חרדה

מי מאיתנו לא חווה אי פעם חרדה מאיימת, דאגה מוגזמת או בהלה גדולה ? אחרי המצבים הללו אנחנו מרגישים בדרך כלל חסרי אונים ומתוסכלים. גם העובדה שאנחנו מבינים שהפרעות חרדה הינן בין ההפרעות הנפוצות ביותר כיום, עדיין רבים סובלים מהפרעות חרדה ואינם ניגשים לטיפול.

יותר ויותר מתברר שגישת הטיפול הקוגנטיבי-התנהגותי (CBT) היא הגישה המהירה והיעילה ביותר להתמודדות עם הפרעות חרדה. זוהי גישה אשר מציבה את הפרעת החרדה כהפרעה אשר ניתן להתמודד איתה בצורה יעילה וממוקדת ומניבה תוצאות משיגות מטרה.

אז מהי בעצם חרדה ?
חרדה היא תחושה שבה האדם מרגיש נשימה מואצת, הזעה בגוף, דופק מואץ, לחצים בחזה, כאבי בטן, פחד מאובדן שליטה, תחושה של ניתוק ופחד משתק מדבר שיקרה לנו.
הפחד הוא מנגנון טבעי באדם, מנגנון אשר מזהיר אותו מפני סכנות. דמיינו לעצמכם שיש בתוכנו פעמון אשר מצלצל בכל פעם אשר מתקרבת אלינו סכנה. החרדה היא פעמון מקולקל, הוא מצלצל גם כאשר אינו אמור לצלצל.

יש להבחין בין התקף חרדה להפרעת חרדה. התקף החרדה הוא הפעמון המצלצל ללא סיבה, "הפעמון המקולקל " ומתריע על סכנה וגורם לנו לאותם תסמינים אשר תוארו לעיל, התסמינים הפיזיולוגים. התקפים אלו יכולים להתרחש בזמן ערות אבל גם מתוך שינה ובשני המצבים אלו הם התקפי חרדה, כמובן שמצבי דחק כלומר מצבי לחץ ומתח בחיים סובייקטיביים או אובייקטיביים יהיו בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח התקפי חרדה בעיקר אצל אנשים אשר סף הרגישות שלהם נמוך.
הפרעת החרדה מתפתחת כאשר ההסבר, התרגום החשיבתי להתקף הוא שגוי וקשור להתנהגות בהתקף החרדה, ואז מתפתחת התגובה שהיא ההימנעות שמטרתה התנהגות למניעת התקף החרדה הבא, או אז מתפתחת הפרעת החרדה. בהפרעת החרדה אנו הופכים להיות יותר ויותר רגישים, אנשים חרדתיים הם רב הזמן "קפיציים" ונראים בדרך כלל מתוחים ומפרשים סימנים כסימנים להתקף.

הטיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT) בהפרעות חרדה ילמד את האדם החרד לחשוב נכון, המטפל ילווה את המטופל בכל שלבי הטיפול על מנת להבין מהי הבעיה, מתי מופיעה החרדה, ומה בהתנהגותו העכשווית מחזק את החרדה, נקרא לזה "הגורם המשמר".

השלב הבא יהיה לזהות את אותם דפוסי חשיבה אשר מפתחים את החרדה ומעודדים אותה, ובעזרת דפוסי חשיבה "בריאים" ומסתגלים מתקנים את דפוסי החשיבה הללו.
בשלב מתקדם יגיע המטופל אל "החשיפה" אשר תיבנה על בסיס מדרג חשיפה לגורמי הקושי. החשיפה תיבנה בעזרת המטופל ובהתאם ליכולתו ולקצב שלו. בתוך החשיפה ישולבו תרגילי הרפייה אשר ישמשו להורדת רמת החרדה בעת החשיפה.
החשיפה היא החלק המרכזי בטיפול, לאחריה יוקדש בטיפול זיהוי ולמידת דרכי התמודדות עם מניעת הישנות הבעיה, תהליך שבו נחזק את ההתנהגות המתמודדת על מנת לאפשר התמודדות עתידית.
הפרעת החרדה פוגשת הן את המבוגרים והן את הילדים במגוון רב של נושאי הקושי, הפרוטוקול הטיפולי זהה בכל הגילאים כמובן בקצב שונה המותאם לגילו של המטופל וליכולתו בתהליך הטיפולי.
אין טעם לסבול, כאשר התפקוד היומיומי משתבש כתוצאה מהפרעת חרדה, הטיפול הקוגנטיבי התנהגותי מסייע לאדם לרכוש כלי התמודדות על מנת לחזור לשגרת חייו.

חזרה לרשימת המאמרים