חזרה לרשימת המאמרים
חרדת בחינות

החגים הסתיימו, השבח לאל, הילדים חזרו לבית הספר, החיים חזרו לשגרה, והסתיו היגיע. גם הוירוסים היגיעו, פה ושם כבר יש שפעת, פה ושם גם יש מיחושים שונים שאינם קשורים לשפעת, המיחושים הללו קשורים לעונת הבחינות בבית הספר והם נקראים "חרדת בחינות".
תלמידים רבים חווים חרדת בחינות ועל פי המחקרי׿ כמעט 30% מהתלמידים חווים חרדה הקשורה לבחינה. בתרגום פשוט נאמר כי בקבוצת התלמידים הזו קיים פער בין היכולת להישג, והגורם הוא חרדה. כלומר, עליה בחרדה קשורה קשר ישיר לתוצאה נמוכה בבחינה. חרדה היא רגש, והגוף מגיב אליה בתגובה נפשית ובתגובה גופנית. כאשר הבחינה הופכת למצב מאיים, מתפתחת אצל הנבחן חרדה והגוף מגיב בהתאם.
הנה הריטואל הקבוע- המורה מודיע על בחינה הלחץ מתחיל לבצבץ, התלמיד מתכונן לבחינה והלחץ מתפתח, בבוקר הבחינה הלחץ כבר מעצים, מגיעים לבחינה- הלחץ במיטבו, מקבלים את טופס הבחינה – מגיעים לפסגת הלחץ ואז...בום טראח, לא זוכרים כלום ! כאשר נתרגם את המילה לחץ בחרדה, ניווכח כי החרדה באה לידי ביטוי בתחושה פיזית לא טובה הכוללת הזעה, רעד, כאבי ראש, סחרחורת, כאבי בטן ובכי. ובנוסף לזה, החרדה תתבטא בקושיים נפשיים כגון הקושי להתרכז בבחינה, לשכוח את החומר, לחוש בלבול ולא להבין את הוראות המבחן, לפתח מחשבות שליליות, ובקיצור ללכת לאיבוד. הדבר היחידי שמשתלט על החשיבה הוא המושג "כשלון בבחינה".
אז מה עושים? ראשית, צריך לדעת כי אפשר לעשות, ומי שעושה מצליח לשחרר את עצמו מהמצב המאיים הזה שהוא קורא לו בחינה. זה לא שמעכשיו התלמיד יחכה בקוצר רוח למבחן, ישתוקק אליה כאל משהו מענג ויקפוץ משמחה כשהמורה תודיעה על מבחן, אבל בטיפול נכון וממוקד יתייחס התלמיד אל הבחינה כאל כלי המודד ומעריך את ידיעותיו, וגם אם תתפתח בו סוג של עוררות פיזית או נפשית היא תהיה בגבולות העוררות החיובית ולא תתפתח אל גבולות הלחץ והחרדה.
הטיפול וההתמודדות עם חרדת בחינות מתמקד במספר מישורים, במישור המשפחתי – נוכל למנוע חרדת בחינות באמצעות תמיכה משפחתית. צריך לזכור כי הורים "מלחיצים" מגדלים ילדים "לחוצים" ולכן תמיכה משפחתית תתבטא בתקשורת משפחתית ישירה ופתוחה, על ידי טיפוח העידוד ב"שפה המשפחתית", בעזרת התנסויות של עצמאות ואוטונומיה ובפיתוח מצבים בהם מפנימים הילדים תחושת אמון מצד ההורים. כאשר הבסיס לכל העצות הללו יהיה ניהול רגשות נכון, הדרך תהיה קלה ומהנה.
במישור האישי-זו של התלמיד, הטיפול בתופעת חרדת הבחינות מתמקד בלימוד של שיטות הרפייה שונות ומגוונות, שיטות של שליטה בתגובות הגופניות והמחשבתיות היוצרות את המתח, זיהוי המחשבה הםוטומטית ועיוות החשיבה הגורם לחרדה, וכן אימון ותרגול התנהגויות חדשות לפני הבחינה ובזמן בחינה. באמצעות הטיפול התלמיד לומד להחליף את תגובת החרדה בתגובה חדשה, זו כל התורה והיא אפשרית, כדאית ומועילה.
הערך המוסף לכל התהליך הזה הוא מודעות עצמית, שיפור הביטחון העצמי של התלמיד, טיפוח הדימוי העצמי ובעיקר היכולת העתידית להתמודדות עם מצבי לחץ.
הנה כי כן, בחינה יכולה להיות משימה שניתן להתמודד איתה בשלווה, בלי לחץ מיותר, ללא דאגה, להוכיח ידע ומיומנות ולהצליח.
התמודדות עם חרדת בחינות פירושה להפוך את הפ ח ד המשתק לד ח ף מניע, בשביל זה צריך רק לבחור, לבחור להצליח.
חזרה לרשימת המאמרים